Certifikát znamená, že pilot tohto hybridu medzi autom a lietadlom môže kedykoľvek požiadať letovú kontrolu o povolenie na let, rovnako ako ktorékoľvek iné lietadlo. Lietajúce auto je schopné dosiahnuť rýchlosť viac ako 160 km/h a výšku nad 2500 metrov.

Transformácia z auta na lietadlo trvá dve minúty a 15 sekúnd.

Muži, ktorí stoja za projektom Aircar: vynálezca a dizajnér Štefan Klein a spoluzakladateľ spoločnosti Anton Zajac. Foto: archív Klein Vision

Dôležitý krok

Náročné letové testy zahŕňali podľa stanoviska spoločnosti „celú škálu letových a výkonnostných manévrov, pričom vzlet a pristátie dosiahol stroj aj bez toho, aby sa pilot musel čo i len dotknúť letových kontroliek.“

Klein pre Forbes dodal, že ide o veľmi dôležitý krok, keďže výskumný prototyp auta plne podporil ich koncept. „Nejde teda o žiadne fiktívne očakávania, ale reálny objekt, ktorý už lieta. Vo svete je len málo takýchto projektov, ktoré sú reálne využívané,“ vysvetlil.

Sériová výroba

„Certifikácia AirCar otvára dvere sériovej výrobe veľmi efektívnych lietajúcich áut,“ uviedol Klein v stanovisku, podľa ktorého musel AirCar absolvovať viac ako 70 hodín testovacích letov, aby potrebný certifikát získal. Vydávajú ho krajiny, v ktorých je stroj registrovaný.

Lietajúce auto absolvovalo vlani v júni 35-minútový let medzi letiskami v Nitre a v Bratislave. V blízkej budúcnosti plánujú let z Paríža do Londýna, uviedla spoločnosť v stanovisku pre BBC News.

So svojím lietajúcim autom sa spoločnosť v marci tohto roka chystá aj na prestížnu medzinárodnú konferenciu SAE AeroTech v americkej Pasadene, kde budú mať hlavnú prezentáciu.

Cena AirCar by sa podľa predtým zverejnených informácií mohla pohybovať zhruba medzi 500- až 750-tisícmi eur.

Desaťročia úsilia

O skonštruovanie niečoho, čo by sme mohli nazvať lietajúcim automobilom, sa pritom Klein usiloval dlhé desaťročia. Jeho plány sa datujú až do 80. rokov minulého storočia. Okrem iného stál pri zrode spoločnosti AeroMobil, ktorej rovnomenné vozidlo absolvovalo svoj prvý let už v roku 2013.

Klein však z projektu neskôr vycúval a v spolupráci so zakladateľom antivírusovej firmy Eset Antonom Zajacom rozbehol nový projekt. Slovenský miliardár, ktorý patrí do prvej dvadsiatky najbohatších Slovákov, potom do vývoja AirCar investoval viac ako 1,5 milióna eur.